Uśmiech dziąsłowy – przyczyny, objawy, zabiegi

Uśmiech dziąsłowy (gummy smile) to dość powszechny defekt kosmetyczny, występujący u około 15% ludzi na świecie. Do przyczyn uśmiechu dziąsłowego należą między innymi wady ortodontyczne, ale też czynniki osobnicze, na przykład długość zębów przednich czy wysokość szczęki.

Czym jest uśmiech dziąsłowy/gummy smile?

Uśmiech dziąsłowy sprawia, że widoczność dziąseł podczas uśmiechu wzrasta, w efekcie czego zęby wydają się nieproporcjonalnie krótkie. To problem natury estetycznej, choć może wynikać z czynników zdrowotnych, takich jak wady zgryzu. Jako zbyt widoczne dziąsła uznajemy odsłanianie powyżej 2-3 milimetrów ich linii.

Według wielu pacjentów gummy smile rzuca się w oczy, co sprawia, że takie osoby często unikają uśmiechu. Utrudnia to kontakty międzyludzkie i wpływa na pewność siebie. Niestety, czasami pojawia się określenie „koński uśmiech” – takiego terminu często używają dzieci w stosunku do rówieśników z uśmiechem dziąsłowym.

Jakie są najczęstsze objawy uśmiechu dziąsłowego?

Objawem uśmiechu dziąsłowego jest odsłanianie podczas uśmiechu więcej niż 3 mm dziąseł. Wówczas zęby wydają się nietypowo krótkie, a dziąsła nadmiernie szerokie. Problem estetyczny jest widoczny od razu i może zwracać uwagę innych osób.

Wraz z defektem wizualnym pojawiają się także dolegliwości zdrowotne. Częstym problemem są objawy takie jak zapalenie dziąseł, krwawienie czy trudności z utrzymaniem higieny jamy ustnej.

Przyczyny uśmiechu dziąsłowego

Przyczyny uśmiechu dziąsłowego są zróżnicowane. Wyróżnić można następujące podłoża:

• wady zgryzu,
  • niska objętość górnej wargi,
  • opóźnione wyrzynanie zębów w dzieciństwie,
  • niewielkie zęby,
  • nadmierny wzrost kości szczęki,
  • nadpobudliwość górnej wargi — zbyt silne mięśnie górnej wargi,
  • nieproporcjonalnie mała górna warga,
  • nieproporcjonalny rozwój szkieletu.

Wiele z tych przyczyn ma uwarunkowania genetyczne. Część z nich można wyleczyć aparatem ortodontycznym, jednak nie zawsze pacjent ma taką możliwość. Inne propozycje na leczenie uśmiechu dziąsłowego to zabiegi chirurgiczne i zabiegi medycyny estetycznej.

Zabiegi na uśmiech dziąsłowy

W The Clinic proponujemy skuteczne leczenie uśmiechu dziąsłowego prostym, nieinwazyjnym zabiegiem medycyny estetycznej z wykorzystaniem toksyny botulinowej (jad kiełbasiany, botoks). Dowiedz się o nim więcej.

• Toksyna botulinowa na uśmiech dziąsłowy

Zabiegi z wykorzystaniem toksyny botulinowej stosuje się nie tylko w przypadku opóźniania oznak starzenia. Choć ten preparat słynie przede wszystkim z procedur anti-aging, umożliwia także leczenie uśmiechu dziąsłowego czy innych defektów (np. nadpotliwości dłoni i stóp czy bruksizmu).

W przypadku gummy smile toksynę botulinową aplikuje się z pomocą strzykawki z cienką igłą w obrębie skrzydełek nosa do fałdów nosowo-wargowych. Zastrzyk nie jest bolesny, choć może wywoływać dyskomfort, dlatego można zastosować znieczulenie. Procedura trwa do pół godziny.

Działanie toksyny botulinowej polega na miejscowym porażeniu nerwów odpowiedzialnych za nadmierne skurcze mięśni. Uśmiech odzyskuje harmonię, a górna warga nabiera objętości. Zahamowanie skurczu mięśni następuje po kilku-kilkunastu dniach. Efektem zabiegu można się cieszyć przez około pół roku. Ryzyko powikłań jest minimalne.

Leczenie gummy smile toksyną botulinową jest szybkie i mało inwazyjne. Pacjent może wrócić do codziennych aktywności tego samego dnia, choć zaleca się powstrzymanie od aktywności fizycznej. Przeciwwskazania to uczulenie na jad kiełbasiany i białko kurze, ciąża i karmienie piersią, zmiany ropne w obszarze zabiegowym, infekcje i niektóre choroby układu nerwowego.

Czy są inne sposoby leczenia uśmiechu dziąsłowego?

Leczenie uśmiechu dziąsłowego to nie tylko zabieg z pomocą toksyny botulinowej, choć ten jest zdecydowanie najmniej inwazyjny i oferuje niemal natychmiastowy efekt. Pacjent może skorzystać także z zabiegów stomatologii estetycznej. Może to być m.in. wydłużenie koron klinicznych zębów, czyli procedura polegająca na podniesieniu linii dziąsła i uzupełnienie odsłoniętej powierzchni licówką.

Redukcja uśmiechu dziąsłowego jest także możliwa poprzez podcięcie wędzidełka górnego. W obu przypadkach jest ryzyko skutków ubocznych takich jak destabilizacja zębów.

Jeśli powodem powstawania gummy smile są wady zgryzu, najskuteczniejsze jest leczenie ortodontyczne, które jednak jest czasochłonne. W diagnostyce wykorzystuje się między innymi zdjęcia radiologiczne i badanie wewnątrzustne. W niektórych przypadkach założenie aparatu ortodontycznego może nie wystarczyć. Głębokie wady koryguje się operacyjnie.

Zaleca się konsultację z lekarzem stomatologiem, która pozwoli określić, co jest przyczyną uśmiechu dziąsłowego — jeśli nadmierne napięcie, botoks spowoduje rozluźnienie mięśni i świetne rezultaty, jeśli jest to jednak wada zgryzu, ortodoncja zaoferuje trwałe, najlepsze efekty i rozwiąże inne dolegliwości towarzyszące pacjentowi.

Jakie czynniki mogą nasilać uśmiech dziąsłowy?

Tak, gummy smile może się pogłębiać. Utrata objętości warg i procesy starzenia mogą sprawić, że będzie bardziej widoczny. Także inne zmiany w strukturze twarzy mają wpływ na ten defekt. W przypadku wzrostu napięcia mięśni mimicznych (np. przez stres) może dochodzić do odsłaniania większej powierzchni dziąseł.

Jeśli przyczyną gummy smile jest wada zgryzu, a aparat ortodontyczny nie został wprowadzony lub nie przynosi wystarczających efektów, problem może się pogłębiać z czasem.