WYCINANIE GUZKÓW Z PALCÓW RĘKI (GANGLION, GUZEK REUMATOIDALNY)

Gangliony (inaczej torbiele galaretowate) to podskórne guzki, które wypełnione są gęstym płynem. Zmiany powstają zazwyczaj w okolicach stawów, najczęściej zlokalizowane są na dłoniach lub nadgarstku. Schorzenie te dotyczy głównie młodych, aktywnych ludzi u których stawy narażone są na częste obciążenia. Są to łagodne zmiany, natomiast mogą powodować ból przy wykonywaniu codziennych czynności. Pacjenci decydują się często na ich usunięcie także ze względów estetycznych.
Wiele osób zmaga się również z guzkami reumatoidalnymi, które są jednym z podstawowych objawów długotrwałego reumatoidalnego zapalenia stawów. Nie należy go bagatelizować, ponieważ nieleczone może prowadzić do deformacji stawów.

Na czym polega zabieg?
Procedura polega na chirurgicznym pozbyciu się guzków za pomocą skalpela. Lekarz wykonuje odpowiednie nacięcie nad guzkiem i usuwa torbiel. Zabieg trwa 30 - 40 minut w zależności od lokalizacji zmiany, poprzedzony jest znieczuleniem miejscowym, dzięki czemu jest nieodczuwalny przez pacjenta. Na koniec rana jest zszywana i zabezpieczana opatrunkiem. Przez kilka dni po zabiegu może być odczuwalny niewielki ból i dyskomfort w operowanej okolicy. W celu jego zminimalizowania można przyjmować środki przeciwbólowe bądź inne leki zaaprobowane przez lekarza. Po zabiegu zaleca się poddanie fizjoterapiii, by jak najszybciej wrócić do pełnej sprawności.

• EFEKTY

Usunięte gangliony, guzki reumatoidalne, zmniejszenie lub brak dolegliwości bólowych w obrębie zmian, efekt estetyczny

• CZAS ZABIEGU

30-40 minut

• CZAS REKONWALESCENCJI

2-4 tygodnie

• CENA

cena ustalana indywidualnie podczas konsultacji

WSKAZANIA/PRZECIWSKAZANIA

• nieestetyczny wygląd guzków
  • ból i dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności / uprawiania sportów
  • ograniczenia ruchomości stawu
  • obrzęki
  • przykurcze stawów
  • nadwrażliwość na dotyk

Przeciwskazania

• ciąża i okres laktacji
  • aktywna choroba nowotworowa
  • alergia na środek znieczulający
  • aktywne infekcje okolicy zabiegowej
  • nieuregulowane nadciśnienie tętnicze
  • przyjmowanie leków przeciwzapalnych
  • zaburzenia krzepnięcia krwi

• Ile zabiegów należy wykonać?

Zazwyczaj wystarczy jeden zabieg, natomiast w przypadku zmian nawracających konieczne może być powtórzenie zabiegu.

• Jak przygotować się do zabiegu?

- Na tydzień przed planowanym zabiegiem należy dostarczyć aktualne wyniki badań zleconych wcześniej przez lekarza.
    - Należy zrezygnować ze spożywania alkoholu na 24 godziny przed procedurą.
    - Na tydzień przed zabiegiem odstawić leki wpływające na krzepliwość krwi.
    - Zaleca się ograniczenie palenia papierosów celem szybszego gojenia się ran.

• Jakie są efekty zabiegu?

Chirurgiczne wycięcie guzków jest najbardziej efektywną i długotrwałą metodą na tle innych technik. Podczas zabiegu oprócz zawartości zmiany wycinana jest także torebka otaczająca guzek, co w dużym stopniu zapobiega przed nawrotem choroby. Po operacji zalecana jest rehabilitacja ruchowa, by jak najszybciej wrócić do pełnej sprawności.

• Jak postępować po zabiegu?

- należy unikać kontaktu opatrunku z wodą,
    zmiana opatrunku następuje w pierwszej dobie po zabiegu,
    - przez kilka dni po zabiegu może być odczuwany niewielki ból, dyskomfort, drętwienie w operowanej okolicy,
    - należy utrzymywać wysoką higienę osobistą, aby nie doszło do infekcji,
    - podczas leżenia zaleca się trzymanie rąk na poduszce,
    do momentu zagojenia się ran należy unikać wysokich temperatur, a więc m. in. brania gorących kąpieli, korzystania z sauny, jacuzzi, a także basenu,
    - należy wstrzymać się od intensywnego wysiłku fizycznego do kilku dni po zabiegu,
    - przez co najmniej 4 tygodnie unikać silnej ekspozycji słonecznej czy korzystania z solarium oraz stosować krem z wysokim filtrem (SPF min. 30),
    - należy zgłosić się na zdjęcie szwów w terminie wyznaczonym przez lekarza,
    - zaleca się unikania przeciążeń w obrębie dłoni,
    - zaleca poddanie się fizjoterapii, by jak najszybciej wrócić do pełni zdrowia.