PALEC TRZASKAJĄCY

,,Palec trzaskający” (inaczej ,,palec strzelający”, ,,palec przeskakujący”) to schorzenie ręki z którym zmaga się bardzo wiele osób. Dotyczy głównie dzieci i osób po 40 roku życia. Związane jest ze ścięgnami zginaczy palców i występowaniem stanu zapalnego błony maziowej i pochewki ścięgnistej. Przy ruchach palców słyszalny jest charakterystyczny ,,trzask”. Uniemożliwia wykonywanie podstawowych, codziennych czynności, powoduje przy tym ból i dyskomfort. Może dotyczyć jednego bądź jednocześnie kilku palców.

Jedną z najefektywniejszych metod leczenia tego schorzenia jest leczenie operacyjne, które przynosi szybkie rezultaty i dodatkowo cechuje się niskim ryzykiem powikłań.

Na czym polega zabieg?
Procedura polega na chirurgicznym przecięciu zgrubiałego więzadła w taki sposób, aby ścięgno mogło się swobodnie przesuwać. Dzięki temu przywracana jest całkowita sprawność palca / palców. Zabieg trwa zazwyczaj 30 - 45 minut, poprzedzony jest znieczuleniem miejscowym, dzięki czemu jest nieodczuwalny przez pacjenta. Na koniec rana jest zszywana i zabezpieczana opatrunkiem. Przez kilka dni po zabiegu może być odczuwalny niewielki ból i dyskomfort w operowanej okolicy. W celu jego zminimalizowania można przyjmować środki przeciwbólowe bądź inne leki zaaprobowane przez lekarza. Po zabiegu zaleca się poddanie fizjoterapiii, by jak najszybciej wrócić do pełnej sprawności.

• EFEKTY

Zmniejszenie dolegliwości bólowych związanych ze zginaniem i prostowaniem palców, swobodne poruszanie palcami

• CZAS ZABIEGU

30-45 minut

• CZAS REKONWALESCENCJI

2-3 tygodnie

• CENA

cena ustalana indywidualnie podczas konsultacji

WSKAZANIA/PRZECIWSKAZANIA

• ból i tkliwość podczas zginania i prostowania palca
  • brak możliwości zgięcia palca (tzw. ,,blokada palca”)
  • ,,trzaskanie” podczas zginania i prostowania palca
  • uczucie sztywności w stawach palców
  • upośledzenie funkcji dłoni (np. utrudnione chwytanie, uniemożliwienie wykonywania codziennych czynności)

Przeciwskazania

• ciąża i okres laktacji
  • aktywna choroba nowotworowa
  • alergia na środek znieczulający
  • aktywne infekcje operowanej okolicy
  • nieuregulowane nadciśnienie tętnicze
  • przyjmowanie leków przeciwzapalnych
  • zaburzenia krzepnięcia krwi

• Ile zabiegów należy wykonać?

Wystarczy jeden zabieg.

• Jak przygotować się do zabiegu?

- Na tydzień przed planowanym zabiegiem należy dostarczyć aktualne wyniki badań zleconych wcześniej przez lekarza.
    - Należy zrezygnować ze spożywania alkoholu na 24 godziny przed procedurą.
    - Na tydzień przed zabiegiem odstawić leki wpływające na krzepliwość krwi.
    - Zaleca się ograniczenie palenia papierosów celem szybszego gojenia się ran.

• Jakie są efekty zabiegu?

Chirurgiczna metoda leczenia ,,palca trzaskającego” ceniona jest przede wszystkim ze względu na szybkie rezultaty, wysoką skuteczność oraz małe ryzyko powikłań. Po operacji zalecana jest rehabilitacja ruchowa, by jak najszybciej wrócić do pełnej sprawności.

• Jak postępować po zabiegu?

- przez kilka dni po zabiegu może być odczuwany niewielki ból, dyskomfort, drętwienie w operowanej okolicy. W celu jego zminimalizowania można przyjmować środki przeciwbólowe (np. Paracetamol, Ibuprom) bądź inne leki zaaprobowane przez lekarza,
    - należy utrzymywać wysoką higienę osobistą, aby nie doszło do infekcji,
    - do momentu zagojenia się ran należy unikać wysokich temperatur, a więc m. in. brania gorących kąpieli, korzystania z sauny, jacuzzi, a także basenu,
    - należy wstrzymać się od intensywnego wysiłku fizycznego do kilku dni po zabiegu,
    - przez co najmniej 4 tygodnie unikać silnej ekspozycji słonecznej czy korzystania z solarium oraz stosować krem z wysokim filtrem (SPF min. 30),
    - należy zgłosić się na zdjęcie szwów w terminie wyznaczonym przez lekarza,
    - zaleca się unikanie przeciążeń w obrębie stawów rąk,
    - zaleca poddanie się rehabilitacji ruchowej, aby jak najszybciej wrócić do pełni zdrowia.