CHOROBA DUPUYTRENA RĘKI

Choroba Dupuytrena (inaczej przykurcz rozcięgna dłoniowego) jest schorzeniem, które związane jest z nadmiernym przerostem tkanki podskórnej dłoni. Jego głównym objawem jest przykurcz zgięciowy palców i deformacja dłoni. Towarzyszy temu powstawanie charakterystycznych guzków i zgrubień. Uniemożliwia wykonywanie podstawowych, codziennych czynności. Zdecydowanie częściej dotyczy mężczyzn niż kobiet.
Istnieje wiele metod walki z tą chorobą. Jednak najbardziej efektywną jest technika chirurgiczna, która pozwala na całkowite wycięcie zmiany chorobowej i szybki powrót do pełnej sprawności.

Na czym polega zabieg?
Procedura polega na chirurgicznym wycięciu za pomocą skalpela przerośniętych pasm rozcięgna dłoniowego wraz z przylegającymi guzkami. Podczas zabiegu lekarz wykonuje korektę przykurczów palców.
Zabieg trwa zazwyczaj 30 - 45 minut, poprzedzony jest znieczuleniem miejscowym, dzięki czemu jest nieodczuwalny przez pacjenta. Na koniec rana jest zszywana i zabezpieczana opatrunkiem. Dodatkowo zakładane jest unieruchomienie (najczęściej w postaci szyny lub stabilizatora).
Przez kilka dni po zabiegu może być odczuwalny niewielki ból i dyskomfort w operowanej okolicy. W celu jego zminimalizowania można przyjmować środki przeciwbólowe bądź inne leki zaaprobowane przez lekarza. Po zabiegu zaleca się poddanie fizjoterapii, by jak najszybciej wrócić do pełnej sprawności.

• EFEKTY

Swobodne poruszanie palcami, pozbycie się zgrubień i guzków na dłoniach i palcach, znaczne zmniejszenie lub brak dolegliwości po wewnętrznej części dłoni

• CZAS ZABIEGU

30-45 minut

• CZAS REKONWALESCENCJI

2-4 tygodnie

• CENA

cena ustalana indywidualnie podczas konsultacji

WSKAZANIA/PRZECIWSKAZANIA

• ograniczone ruchy palców
  • przykurcz palców (najczęściej czwartego i piątego)
  • drętwienie, mrowienie palców
  • wyczuwalne / widoczne zgrubienia i guzki na dłoniach i palcach
  • ból po wewnętrznej części dłoni
  • upośledzenie funkcji dłoni (np. utrudnione chwytanie, uniemożliwienie wykonywania codziennych czynności)

Przeciwskazania

• ciąża i okres laktacji
  • aktywna choroba nowotworowa
  • alergia na środek znieczulający
  • aktywne infekcje operowanej okolicy
  • nieuregulowane nadciśnienie tętnicze
  • przyjmowanie leków przeciwzapalnych
  • zaburzenia krzepnięcia krwi

• Ile zabiegów należy wykonać?

Zazwyczaj wystarczy jeden zabieg, natomiast w przypadku zmian nawracających konieczne może być powtórzenie zabiegu.

• Jak przygotować się do zabiegu?

- Na tydzień przed planowanym zabiegiem należy dostarczyć aktualne wyniki badań zleconych wcześniej przez lekarza.
    - Należy zrezygnować ze spożywania alkoholu na 24 godziny przed procedurą.
    - Na tydzień przed zabiegiem odstawić leki wpływające na krzepliwość krwi.
    - Zaleca się ograniczenie palenia papierosów celem szybszego gojenia się ran.

• Jakie są efekty zabiegu?

W przypadku choroby Dupuytrena najlepszym rozwiązaniem jest poddanie się zabiegowi operacyjnemu, który umożliwia całkowite wycięcie chorej tkanki i przywrócenie sprawności dłoni. Po operacji zalecane jest również podjęcie ćwiczeń rehabilitacyjnych, by jak najszybciej wrócić do pełnej sprawności i podtrzymać rezultaty leczenia.

• Jak postępować po zabiegu?

- przez kilka dni po zabiegu może być odczuwany niewielki ból, dyskomfort, drętwienie w operowanej okolicy,
    - przez pierwsze 2 doby zaleca się utrzymywać dłoń nad poziomem serca, aby zapobiec możliwym obrzękom,
    - należy utrzymywać wysoką higienę osobistą, aby nie doszło do infekcji,
    - do momentu zagojenia się ran należy unikać wysokich temperatur, a więc m. in. brania gorących kąpieli, korzystania z sauny, jacuzzi, a także basenu,
    - należy wstrzymać się od intensywnego wysiłku fizycznego do kilku dni po zabiegu,
    - przez co najmniej 4 tygodnie unikać silnej ekspozycji słonecznej czy korzystania z solarium oraz stosować krem z wysokim filtrem (SPF min. 30),
    - należy zgłosić się na zdjęciu szwów w terminie wyznaczonym przez lekarza,
    - zaleca poddanie się rehabilitacji ruchowej, aby jak najszybciej wrócić do pełni zdrowia.