Opadająca powieka – objawy, przyczyny, zabiegi

Opadanie powieki to powszechny defekt kosmetyczny, wynikający częściowo z czynników genetycznych i nasilany przez proces starzenia. W dalszej perspektywie może ograniczać pole widzenia. Dowiedz się, jak z nim walczymy w The Clinic.
Opadająca powieka - Zabiegi

Czym jest opadająca powieka?

Opadająca powieka to defekt polegający na zmniejszeniu szpary powiekowej. W praktyce jest to nadmiar skóry pozbawionej jędrności. Zmniejszenie produkcji kolagenu i elastyny jest najbardziej widoczne w tych miejscach, w których występuje niewiele tkanki podskórnej. Ponadto skóra w okolicy oka jest szczególnie delikatna. Dodatkowo mięśnie odpowiedzialne za unoszenie brwi powoli słabną z wiekiem. To sprawia, że opadająca powieka jest jednym z objawów starzenia. Problem opadającej powieki może wystąpić także na skutek różnych schorzeń.

W większości przypadków opadnięcie powieki stanowi jedynie defekt wizualny. Jednakże zdarza się, że na skutek niedostatecznego napięcia skóry z okolicy oczu ciężej jest wystarczająco podnieść powieki, co utrudnia codzienne funkcjonowanie, ponieważ może utrudniać widzenie.

Zabiegi na opadające powieki

W The Clinic proponujemy sprawdzone, skuteczne sposoby korekty opadającej powieki. Są to metody z zakresu medycyny estetycznej, ale też chirurgiczna plastyka powiek. Stosujemy procedury gruntownie przebadane, bezpieczne i dające wymierne rezultaty.

Nieinwazyjny lifting twarzy i ciała

To nieinwazyjne leczenie opadającej powieki. Ten zabieg polega na ekspozycji wybranego obszaru ciała lub twarzy na fale ultradźwiękowe o wysokiej intensywności, co pozwala na przemieszczenie tkanki tłuszczowej i skóry w kontrolowany sposób. Jest to forma liftingu bez skalpela.

Plastyka powiek górnych/dolnych

Zabieg plastyki powieki górnej/dolnej wykonuje się w znieczuleniu miejscowym bądź ogólnym. Cięcie prowadzi się w naturalnych załamaniach powiek, niwelując problem blizn. Polega na usunięciu nadmiaru wiotkiej skóry i formowaniu kształtu powieki od nowa, dając natychmiastowe i długotrwałe efekty.

Nici liftingujące

Zabieg wykorzystujący nici bio absorbowalne APTOS. Wyposażone w mikro wypustki w bezpieczny sposób zakotwiczają się w tkankach, co pozwala je podtrzymywać i ustawić w prawidłowej pozycji. Zawierają szereg stopniowo uwalnianych cennych składników odżywczych, a po upływie około dwóch lat ulegają absorpcji i wydaleniu z organizmu, choć efekt utrzymuje się dłużej.

Opadająca powieka – przyczyny

• zmiany związane z procesem starzenia — najczęstsza przyczyna opadającej powieki
  • uszkodzenie nerwu okołoruchowego
  • obrzęki, blizny, choroby nowotworowe w obrębie powiek
  • zaburzenia funkcji mięśnia dźwigacza powieki górnej
  • osłabienie powieki pod wpływem mechanicznego napięcia, takie jak stosowanie soczewek kontaktowych przez wiele lat
  • cukrzyca
  • predyspozycje w rodzinie
  • wrodzone opadanie powieki
  • długotrwały stres
  • porażenie mięśni odpowiedzialnych za ruchy gałek ocznych

Opadająca powieka – skutki

• postarzony wygląd skóry
  • zmęczenie oczu
  • suchość oka
  • problemy z mruganiem
  • niższy komfort widzenia
  • bóle głowy
  • zmniejszone pole widzenia
Opadajaca powieka wskazania

Co zrobić z opadającą powieką?

Jeśli doskwiera nam dziedziczny rodzaj opadania powiek lub wynika on z procesu starzenia, jedynym rozwiązaniem jest podjęcie się leczenia chirurgicznego bądź z wykorzystaniem medycyny estetycznej. Korekta chirurgiczna nie wymaga uciążliwej rekonwalescencji, zimne kompresy wystarczą do łagodzenia dolegliwości bólowych, sam zabieg przynosi długotrwałe rezultaty (zwykle do końca życia), a blizny są praktycznie niewidoczne. Zabiegi medycyny estetycznej są bez- lub niskoinwazyjne, a ich efekty utrzymują się przez kilka lat.

Jeśli jednak problem z opadającymi powiekami związany jest z innymi schorzeniami (jak neurologicznymi w obszarze oczu), ich leczenie może przynieść rezultaty. Pamiętajmy też o codziennej pielęgnacji okolic oczu szczególnie wrażliwych na utratę jędrności skóry.

Stwierdzenie, jak wygląda opadająca powieka, nie budzi większych problemów. Stwierdzenie opadającej powieki następuje po oględzinach. Podczas konsultacji przeprowadza się także wywiad, który sprawdza, czy występują inne objawy opadającej powieki. Jeśli zmniejszone napięcie skóry powiek powoduje problemy z widzeniem, warto w pierwszej kolejności udać się na wizytę do okulisty.

• schorzenia alergiczne z alergicznym zapaleniem spojówek — widoczny także obrzęk powiek i przekrwienie spojówek,
  • niedoczynność tarczycy,
  • zapalenie tarczycy,
  • cukrzyca,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • atopowe zapalenie skóry,
  • astma,
  • zaburzenia hormonalne,
  • anemia,
  • niedokrwistość,
  • zapalenie skórno-mięśniowe ("rzekome okulary")
  • schorzenia wątroby i nerek.

Niezależnie od przyczyny opadająca powieka może stopniowo coraz bardziej się obniżać. Z jednej strony powoduje to starszy wygląd twarzy, z drugiej grozi wystąpieniem problemów ze wzrokiem.

Nie oznacza to, że zabieg plastyki powiek należy wykonać jak najwcześniej — warto jednak obserwować, czy czynność mięśnia dźwigacza nie spada. Jeśli pojawiają się pierwsze objawy wskazujące na opadanie powiek, należy wdrożyć odpowiednią pielęgnację. W pierwszej kolejności można zastosować zabiegi medycyny estetycznej.

Górna powieka po opadnięciu wygląda inaczej niż standardowa. Charakterystyczna linia załamania staje się niewidoczna. Powstający fałd skórny sprawia wrażenie, że powieka jest podpuchnięta. Wiele osób z tego powodu nie może malować oczu, ponieważ jest to bardziej skomplikowane.

• zimne okłady,
  • nakładanie plasterków ogórka,
  • masaż okolic oczu,
  • ograniczanie czasu spędzanego przy ekranie bądź robienie przerw,
  • więcej snu,
  • rzucenie bądź ograniczenie palenia.
  • Umieść palce w zewnętrznych częściach powiek poniżej linii brwi. Następnie ciągnij palcami na zewnątrz oka, starając się zaciskać powieki.
  • Naprzemiennie otwieraj i zaciskaj powieki, usiłując nie marszczyć czoła.
  • Kładąc palec na zamkniętej powiece wykonuj ruch jej otwierania i zamykania, stawiając palcem opór.

Istotna jest przede wszystkim właściwa pielęgnacja, czyli nawilżanie okolicy oczu. Korzystamy z kosmetyków ujędrniających i regenerujących, w tym bardzo cennych witamin A i E. Cenny jest także kwas hialuronowy, który dogłębnie nawilża skórę.

Kremy stosujemy codziennie. W pielęgnacji najważniejsza jest systematyczność, dlatego warto wdrożyć je do rutyny kosmetycznej. Dodatkowo warto utrzymywać właściwą higienę widzenia — ograniczać noszenie soczewek i dbać o właściwe nawilżenie oka.

• Noszenie okularów zmniejsza widoczność opadającej powieki i optycznie powiększa oko. Jest też lepszym rozwiązaniem niż noszenie soczewek.
  • Podczas malowania oka umieszczajmy jasny, beżowy cień pod łuk brwiowy.
  • Ciemny cień nakładajmy w zewnętrznym kąciku oka, w środkowej i wewnętrznej części — jasny.
  • Unikajmy wykonywania kreski na oku eyelinerem.

Zabieg plastyki powiek wykonuje się zawsze w znieczuleniu — jest ono miejscowe lub ogólne, jeśli takie rozwiązanie preferuje pacjent.

Uwarunkowania genetyczne odgrywają istotną rolę w tej przypadłości. Przyczyny opadających powiek są w dużej mierze związane z procesem starzenia, jednak predyspozycje genetyczne określają, w jakim wieku ten problem może wystąpić.

Zabiegi stosowane w medycynie estetycznej na opadającą powiekę są skuteczne, jednak zawsze lepsze rezultaty pozwala uzyskać chirurgiczne usunięcie nadmiaru skóry.

Nie, problem z opadającą powieką nie stanowi schorzenia. Zazwyczaj jedynie nadaje okolicy oczu starszy wygląd, co sprawia, że jest defektem kosmetycznym. Może jednak powodować pogorszenie wzroku, dlatego zabiegi stosuje się także w celu poprawy widzenia.

Tak, w niektórych przypadkach opadanie powieki utrudnia prawidłowe widzenie. Wówczas operacja powiek rozszerza jego pole — widzenie tym samym staje się lepsze.

Istotne jest także to, że zanika problem nadmiernego mrugania, suchości, przekrwienia oczu, co także poprawia jakość widzenia.

Do wykonania plastyki powiek i innych zabiegów kwalifikuje się każdy, u kogo występuje ten defekt potwierdzony przez lekarza specjalistę.

Są jednak schorzenia, które z niego dyskwalifikują- m.in. problemy z krzepliwością krwi, aktywne choroby autoimmunologiczne, nowotwory, infekcje skórne, zaburzenia hormonalne, ciąża i karmienie piersią, zaburzenia odporności, skłonność do blizn przerostowych.

Bardzo trudno jest powstrzymać rozwój opadania powieki w inny sposób niż poprzez zabieg chirurgiczny polegający na usunięciu nadmiaru skóry bądź zabiegi medycyny estetycznej. Domowe metody nie są skuteczne.

Można w istocie zapobiegać jej wystąpieniu (choć tylko w pewnym stopniu, jeśli zachodzą predyspozycje wrodzone) i spowalniać jej rozwój poprzez właściwą pielęgnację, ćwiczenia i higienę wzroku, jednak nie da się odwrócić tego procesu w warunkach domowych.