Nadpotliwość pach - objawy, przyczyny, leczenie

Nadmierne pocenie wiąże się z głębokim dyskomfortem — jednocześnie jest to problem wielu z nas. Na szczęście są już skuteczne sposoby na ten przykry problem. Sprawdź, jak go rozwiązujemy w The Clinic korzystając z najnowszych osiągnięć medycyny.
Nadpotliwość pach - Zabiegi

Czym jest nadpotliwość pach w ciele?

Gruczoły potowe ekrynowe odpowiadają za produkcję potu. Jest ona dostosowana do aktualnych potrzeb organizmu związanych z regulacją cieplną. Pod pachami, w okolicach narządów płciowych, na powiekach i w brodawkach sutkowych obecne są gruczoły apokrynowe.

Wydzielanie potu jest istotne dla prawidłowej pracy organizmu. Kluczowym neuroprzekaźnikiem, który reguluje funkcjonowanie gruczołów potowych i odpowiada także za jego zaburzenia, jest acetylocholina.

Silne pocenie pod pachami jest naturalne w upalne dni i w trakcie wysiłku fizycznego. Mokre plamy wprawdzie powodują dyskomfort i wstyd, jednak nie są dużym zaskoczeniem — czasem nasza termoregulacja tak właśnie działa.

Jednakże jeśli praca gruczołów potowych u pacjentów jest stale zwiększona — zarówno pod pachami, jak i na całym ciele — warto skonsultować się z lekarzem, by sprawdzić, czy jest to związane z chorobami lub lekami (a tak jest w dużym stopniu), czy nie ma konkretnej etiologii.

Leczenie jest objawowe lub przyczynowe, ważne jest zachowanie higieny. Jeśli nie da się leczyć przyczyny i zabiegi higieniczne nie pomagają, stosuje się zabiegi.

Nadpotliwość pach zabiegi

Dawne metody leczenia wzmożonej pracy gruczołów potowych były inwazyjne i cechowały się dużym ryzykiem powikłań. Dziś rozwiązaniem są iniekcje toksyny botulinowej. Przeprowadzamy je w The Clinic ze względu na ich wysoką skuteczność i bezpieczeństwo.

Toksyna botulinowa

Jej działanie polega na miejscowej blokadzie zakończeń nerwowych odpowiadających za intensywne pocenie pod pachami. Można jednak nią leczyć także nadpotliwość w innych obszarach ciała. Zabieg wykonuje się po znieczuleniu miejscowym kremem znieczulającym, miejsce poddane procedurze przez kilka dni może być obolałe, często występuje niewielki obrzęk, jednak już po jednym zabiegu następuje redukcja wydzielania potu przez gruczoły potowe o nawet 90%.

Nadpotliwość pach – objawy

Zanim zdecydujesz się na zabieg toksyną botulinową, sprawdź, czy występują u Ciebie te objawy. Są one kluczowe dla stwierdzenia przykrej dolegliwości nadmiernego pocenia.

• Duże plamy potu pod pachami bez konkretnej przyczyny, także w chłodne dni i bez wysiłku fizycznego.
  • Silnie przepocona odzież po wysiłku fizycznym — często koszulki są zupełnie przemoczone.
  • Intensywny, nieprzyjemny zapach potu.
  • Nieskuteczność antyperspirantów.

Przyczyny nadpotliwości pach

Często problemy z nadmierną potliwością można zwalczać lecząc chorobę podstawową i poprzez częste mycie oraz stosowanie preparatów przeciwpotowych. W innych przypadkach etiologia jest niejasna i pozostaje leczenie objawowe. Najczęstsze przyczyny to:

• predyspozycje genetyczne,
  • otyłość i nadwaga,
  • ostre choroby gorączkowe,
  • przyjmowane leki — w tym wypadku można zmniejszyć wydzielanie potu, modyfikując zaleconą farmakoterapię,
  • schorzenia tarczycy,
  • intensywny wysiłek fizyczny,
  • nowotwory układu chłonnego,
  • długotrwały stres,
  • nieodpowiednia dieta,
  • cukrzyca,
  • wahania hormonalne w okresie dojrzewania i w czasie menopauzy oraz andropauzy,
  • cukrzyca.
nadpotliwość

Leczenie nadpotliwości pach

Leczenie nadpotliwości może być objawowe bądź przyczynowe — to jednak nie zawsze jest możliwe. Problem z nadmiernym poceniem niwelują domowe sposoby i przestrzeganie higieny. Zdarza się, że praca gruczołów potowych utrudnia codzienne funkcjonowanie.

• Nadmiernemu poceniu, a zwłaszcza rozwojowi bakterii, który nasila nieprzyjemny zapach, zapobiega higiena osobista — mycie rano i wieczorem oraz po wysiłku fizycznym. Warto zadbać o mydła antybakteryjne. Gruczoły potowe będą pracować tak samo, jednak prewencja rozwoju bakterii łagodzi zapach — pot pachnie nieprzyjemnie przez bakterie.
  • W profilaktyce nadmiernej potliwości istotny jest skład odzieży, po którą sięgamy. Zaleca się naturalne tkaniny: len, bawełnę, wełnę (zwłaszcza merino), a podczas wysiłku fizycznego — ubrania z nylonu i poliuretanu, które szybko wysychają.
  • Wskazane jest unikanie niektórych produktów spożywczych (o nich nieco dalej). Ważne jest spożywanie odpowiednich ilości wody dziennie, ograniczenie kawy i herbaty, rezygnacja z silnych przypraw, zwiększenie podaży błonnika, wybór produktów o niskim indeksie glikemicznym.
  • Praca gruczołów potowych może być zaburzona przez niektóre choroby. Należy dążyć do ich wyleczenia.
  • Nadmierne pocenie się pod pachami lub na ciele to jedne z najczęstszych działań niepożądanych wielu leków. Warto udać się do lekarza prowadzącego, by skonsultować metody farmakoterapii. W innych przypadkach pozostaje leczenie objawowe.
  • Nadmierne wydzielanie potu hamują antyperspiranty (nie dezodoranty). Tabletki na redukcję wydzielania potu mogą prowadzić do zaburzeń termoregulacji.
  • Najskuteczniejszym sposobem na nadmierne pocenie pod pachami, a przy tym nisko inwazyjnym i bezpiecznym dla pracy organizmu, są zabiegi z wykorzystaniem toksyny botulinowej.

Podstawę rozpoznania stanowi wykluczenie przyczyn o charakterze chorobowym lub farmakologicznym.

Nadpotliwość stwierdza się, gdy ilość wydzielanego potu przekracza 100 ml w ciągu 5 minut. Kryteria dla wysiłku fizycznego, kiedy gruczoły ekrynowe i apokrynowe pracują ze zwiększoną mocą, są szersze.

Możliwe jest zmapowanie, gdzie występują nadczynne gruczoły potowe, poprzez test jodowo-skrobiowy.

Tak, predyspozycje genetyczne mogą sprowokować nadmierne pocenie. Około 30-50% pacjentów cierpiących na nadmierną potliwość ma w rodzinie inną osobę dotkniętą tym problemem. Może to być zarówno nadmierna potliwość bez konkretnej przyczyny, jak również choroba podstawowa.

Wyróżniamy nadmierne pocenie się pod pachami, czyli o charakterze ogniskowym, jak również nadmierne pocenie o charakterze uogólnionym, w którym dotyczy nie tylko okolicy pach, ale całego ciała. U niektórych osób występuje nadmierne pocenie dłoni i stóp.

Trudno określić, jak często występuje nadmierne pocenie. Niektóre szacunki wskazują, że ten wstydliwy problem dotyczy 1% populacji. Inne podają liczbę 3%. W praktyce nadmierna potliwość może być częstsza.

Nadmierna potliwość pach lub ciała może być związana lub nasilana przez żywność. Dotyczy to produktów wysoko przetworzonych (szczególnie przez zwiększone ryzyko otyłości), produktów o wysokim indeksie glikemicznym sprzyjających występowanie zimnych potów, nadmiernego spożycia białek i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego.

Nieprzyjemny zapach potu może wynikać z jedzenia czosnku, cebuli i poru. Także alkohol zwiększa ryzyko, że u danej osoby wystąpi nadmierna potliwość. Istotna jest również podatność na długotrwały stres.