Nadpotliwość dłoni i stóp - leczenie Warszawa

Nadmierna potliwość dłoni i stóp to wstydliwy problem, który powoduje zaburzona aktywność gruczołów potowych. Przyczyny są różne. W The Clinic proponujemy sprawdzone rozwiązania, które zmniejszają wydzielanie potu. Dowiedz się o nich więcej.

Nadpotliwość dłoni i stóp - Zabiegi

Czym jest nadpotliwość dłoni i stóp?

Na całej powierzchni ciała znajdują się gruczoły potowe. Gruczoły ekrynowe uchodzą na powierzchnię skóry, gruczoły apokrynowe — do mieszków włosowych.

Na skórze dłoni znajdziemy szereg ekrynowych gruczołów potowych. Zwykle nie ma tutaj gruczołów łojowych (co zresztą wiąże się z tym, że dłonie często są przesuszone).

U niektórych dochodzi do nadmiernej potliwości tego obszaru, wynikającej z nadreaktywności układu współczulnego. Problem z nadmiernym poceniem możemy stwierdzić, jeśli gruczoły potowe wydzielają pot niezależnie od temperatury otoczenia i wysiłku fizycznego.

Jest to bardzo problematyczne dla pacjentów. Dodatkowo aktywność bakterii sprawia, że nie tylko ilość wydzielanego potu jest krępująca, ale też jego nieprzyjemny zapach.

Nadmierną potliwość, czyli w praktyce zaburzoną czynność gruczołów potowych, mogą powodować też liczne choroby. W diagnostyce kluczowym zadaniem jest wyeliminowanie tych czynników, na przykład zmian hormonalnych. Jeśli nie ma takiej możliwości, stosuje się różne metody leczenia.

Nadpotliwość dłoni i stóp zabiegi

Problem z nadmierną potliwością dłoni lub stóp może zarówno wynikać z chorób, jak i nie mieć wyraźnej przyczyny. Niezależnie od tego taka dolegliwość utrudnia codzienne życie. W The Clinic proponujemy skuteczne leczenie nadpotliwości.

Toksyna botulinowa

jej działanie polega na miejscowym porażeniu, a w praktyce blokadzie uwalniania acetylocholiny w połączeniach nerwowo-mięśniowych oraz zazwojowych włóknach współczulnych, które unerwiają gruczoły potowe. Zabieg toksyną botulinową polega na ostrzyknięciu cienką igłą powierzchni dłoni lub stóp czy innych partii ciała. Przeprowadza się go w znieczuleniu miejscowym kremem o działaniu powierzchniowym.

Nadpotliwość dłoni – objawy

Problem nadmiernej potliwości dłoni jest łatwy do zauważenia. Na powierzchni naskórka pot pojawia się niezależnie od temperatury, co może utrudniać codzienne funkcjonowanie. Pewne objawy wskazują na to, iż mamy do czynienia właśnie z tym zaburzeniem.

• Wzmożone pocenie dłoni niezwiązane z odbyciem wysiłku fizycznego lub potrzebami termoregulacji zwykle pojawia się już w dzieciństwie i wzmaga w okresie dojrzewania płciowego. Już w tym wieku można je stwierdzić.
  • Objawy zwykle są symetryczne.
  • Nadmierna potliwość dotyka zwykle wewnętrzną stronę dłoni i palce, w mniejszym stopniu stronę grzbietową.
  • Dłonie przy tym pozostają zimne.
  • Dodatkowo zabarwienie skóry, na której występuje silne pocenie, może być od bladego po lekko różowe.
  • Czasami występuje obrzęk palców.
  • Nadmierne pocenie może występować naturalnie w trakcie gorączki, aktywności fizycznej lub w upałach, nie jest jednak wówczas zaburzeniem, a prawidłową reakcją.

Przyczyny nadpotliwości dłoni

Nadmierna potliwość dłoni może mieć charakter pierwotny lub wtórny. Jeśli wynika z innych czynników (np. schorzenia neurologiczne), najpierw leczy się jej przyczynę. Lista czynników prowokujących zaburzoną pracę gruczołów potowych jest długa:

• nadpotliwość uogólniona,
  • stosowanie niektórych leków — nadmierne pocenie się dłoni należy do częstych działań niepożądanych,
  • nadczynność tarczycy,
  • menopauza (wówczas występują też zlewne zimne poty i zawroty głowy),
  • infekcje bakteryjne i wirusowe,
  • zaburzenia hormonalne,
  • choroby nowotworowe,
  • choroby neurologiczne,
  • zaburzenia lękowe
  • zaburzenia pracy nerek,
  • nieodpowiednia dieta drażniąca śluzówkę żołądka i powodująca przyspieszenie akcji serca.
nadpotliwość

Leczenie nadpotliwości dłoni i stóp

Jeśli źródeł nadmiernego wydzielania potu nie da się wyeliminować lub nawet ustalić, stosuje się odpowiednie leczenie. Część środków zaradczych możemy stosować we własnym zakresie. Rezultaty są różne. Najmniej inwazyjną skuteczną metodą jest botoks.

• Nadmierne pocenie się dłoni można niwelować poprzez środki do stosowania miejscowego. To zwykle antyperspiranty zawierające chlorek glinu, które jednak mogą być szkodliwe dla powierzchni skóry powodując jej rogowacenie czy suchość.
  • Bardzo istotne jest dbanie o higienę osobistą. Częste mycie rąk mydłem o charakterze antybakteryjnym to konieczność. Może to prowadzić do ich przesuszenia, dlatego warto pamiętać o stosowaniu kosmetyków, które zabezpieczą barierę hydrolipidową skóry.
  • Potliwość dłoni lub stóp najskuteczniej ogranicza zastosowanie toksyny botulinowej.
  • Antyperspiranty o działaniu ogólnym mogą prowadzić do zaburzeń termoregulacji. Odradza się ich długoterminowe stosowanie.
  • W większości przypadków wystarczy leczenie zachowawcze. Jeśli problem nadmiernego pocenia staje się kliniczny, stosuje się inwazyjne procedury. Jest to jednak niezwykle rzadkie.

Problem z nadpotliwością dłoni pacjent może stwierdzić we własnym zakresie, choć powinien przyjrzeć się mu lekarz. Może to być zarówno nadmierna podatność na zmiany temperatury, jak i nadpotliwość pierwotna, której przyczyny nie udaje się ustalić. Wobec tego przed wdrożeniem jakiegokolwiek leczenia należy wykluczyć przyczyny wtórne, które mogłyby sprowokować nadmierne pocenie — np. zaburzenia hormonalne.

Kluczową rolę odgrywa zachowywanie odpowiedniej higieny osobistej. Ważne jest noszenie ubrań z przewiewnych, naturalnych materiałów — np. bawełny i lnu, w okresie zimowym zaleca się wełnę merino. Unikajmy także żywności, która może podnosić temperaturę ciała.

Tak, problem nadmiernego pocenia może być warunkowany genetycznie.

Każdy obszar ciała może być narażony na nadmierne pocenie. Dotyczy to twarzy, tułowia, kończyn, okolic intymnych.

Tak, dotyczy to zarówno bardzo niebezpiecznych chorób nowotworowych, jak i powszechnie występujących zaburzeń pracy tarczycy.

Nie wiemy, jak częsty jest problem nadmiernej potliwości dłoni lub stóp. Szacuje się, że problem zwiększonego wydzielania potu w tych obszarach może dotykać nawet 3% populacji. U innych występuje czasowo.

Tak, dieta może wpływać na nadmierne pocenie dłoni, jak również powierzchni całego ciała. Mowa tu przede wszystkim o takich składnikach, które drażnią żołądek. Przez to następuje przyspieszenie akcji serca, co prowadzi do podniesienia temperatury ciała. Reakcją na to jest nadmierne wydzielanie potu. Takie składniki to w dużej mierze ostre przyprawy. Z kolei na nieprzyjemny zapach może wpływać spożywanie dużych ilości cebuli i czosnku. Nadmierna potliwość dłoni może być prowokowana także przez spożycie alkoholu, kofeiny, a nawet owoców cytrusowych.